sz els napjaiban, a Universal meginvitlt egy interjra a Ritz Carlton szllodba Berlinben. A szlloda eltt egy csoport turista volt, akik irigykedve vizslatnak mindenkit, aki elhagyja a fnyzen berendezett szlloda elcsarnokt. Az ablaktalan folyoskon keresztl belpek a sajt szmra fenntartott szobba. Bill s Tom Kaulitz egybknt az ablaknl l, a lgkr nyugodt. Egy beszlgets arrl, hogyan nttek fel a klvrosban, a szabadsgrl s az letrl a nagyvrosban.
L’OFFICIEL HOMMES: Egy jsgr krdsre, ha megkrdeztk, hogy volt-e normlis kamaszkorotok, azzal vlaszoltatok, hogy “Igen, persze, volt!” Nehz elhinni.
BILL KAULITZ: Csak azt vettk szre, hogy a mi karriernk folyamatban nem ez volt a helyzet. Mikor 15 vesek voltunk, akkor jelent meg az els kislemeznk, a “Durch den Monsun” s szmtsainkkal ellenttben, nagyon sikeres volt. Akkoriban nem az volt a tervnk, hogy a nyri sznet alatt hirtelen hress vlunk. Csak reagltunk r.
TOM KAULITZ: Eleinte j volt. Aztn mikor idsebb vlsz, csak azt veszed szre, hogy a buborkon kvl mr nincs tbb leted. Tegnap le akartunk menni a hotel brjba, s aztn egy pillanattal ksbb 1.000 ember csorgott az ablakban. A pincr behzta a fggnyket, s aztn jra egyedl csrgtnk a sarokban, mint az llatkertben. Ilyen formban semmit sem kapsz mr persze az lettl.
L’OFFICIEL HOMMES: Rengeteg hressg nagyon gyakran tlksn kap szbe s aztn 40-es veik vgn alkoholistaknt kell fel azokban a hotel brokban.
BILL KAULITZ: Ez gy van, persze vannak olyan kollgk, akik gy jrnak, s mr tbb nincsenek cljaik. Szmunkra a csapatunk csaldd vlt s a legszkebb barti krnkk.
TOM KAULITZ: Ez a komfort zna. Kvlllknt taln felteszed magadnak a krdst, “Mirt is panaszkodnak ezek?” De a mi clunk, hogy letnk htra lev rszben zenlhessnk. s ezt csak egszsgesen teheted meg, ha megtallod az egyenslyt. Taln kicsit gy, mint a Rammstein. A zenekar felnek normlis csaldi lete van New Yorkban… csaldapk. s mikor turnznak, akkor viselkednek kemny rockerekknt.
L’OFFICIEL HOMMES: Akkoriban, mikor egy nyr alatt sikeress vltatok, a klstk nem teljesen mainstream, de szalonkpes lett. Ez problmt jelentett?
BILL KAULITZ: Persze! Fiatalon mindig a klsmmel provokltam, mg az iskolba is gy jrtam s mindig sszetzsbe kerltem a tbbi dikkal s a tanrokkal. Finoman szlva taln a provoklssal az volt a szndkom, hogy visszajelzst vltsak ki. Szmomra az letben a legfontosabb a szabadsg s az nllsg rzse. Nem hagyom, hogy brki is azt mondja nekem, hogy a frfiak nem hordhatnak magassarkt, krmlakkot vagy szempillaspirlt. De a krdshez visszatrve, ma olvastam a “Wetten, dass…”-os fellpsnkrl: “A mellek nlkli n egy hls mellnyben.” Gondoltam, hogy ez lesz, de termszetesen nem rdekel. De nyilvnvalan a klsm mg mindig provokatv.
L’OFFICIEL HOMMES: Tom, van az a gynyr, nagyon szemlyes pillanat, a “Run, Run, Run” httr videjban, mikor Bill kisminkelt. Te is mindig szokatlanul ltzkdtl, de Bill sokkal klncebb.
TOM KAULITZ: Abszolt.
L’OFFICIEL HOMMES: Ez valaha is beszdtma volt kztetek?
TOM KAULITZ: Nem igazn. Nagyon korn kialakult nlunk. Mindig is mshogy nztnk ki, mr 13-14 ves korunkban is.
BILL KAULITZ: Azrt nha akadtak problmk. Korbban Tom…
TOM KAULITZ: … a msik vglet voltam. Punk voltam s nagyon lzad. Che-Guevars plban s raszta frizurval mszkltam.
BILL KAULITZ: Punk volt, mg nlam a neoprene idszakom tombolt.
TOM KAULITZ: Olyan volt, mint a sznpadon. Bill neoprene-ben, mg n Che Guevars plban s mindenki azt gondolta: “ruljtok el nekem, milyen zenekar is ez?!” s az emberek a mai napig ezt gondoljk.
L’OFFICIEL HOMMES: Nem lehetett knny ilyen furcsn ltzkdni a klvrosban…
TOM KAULITZ: Elszr Hannoverbl Magdeburgba kltztnk s traktak mindket ott egy msik iskolba. Mr az ltalnos iskolban is msknt ltzkdtnk. Magdeburg olyan vros, ahol az embereknek nem felttlenl van rzke a divathoz, de ott is tlltk. Mikor a szleink aztn ott egy faluba kltztek, na, akkor kezdett az elejn nagyon durvv vlni a helyzet.
BILL KAULITZ: Tlsgosan nagy volt az rlet. Manapsg gyakran gondolok vissza arra az idszakra. Fiatalon, s tiniknt nem gondolkozol ezen tl sokat, mert nagyon magabiztos vagy. Utlag azrt rlk, hogy nem vertk be prszor a kpem.
TOM KAULITZ: Sokszor voltunk azrt a hatrn.
L’OFFICIEL HOMMES: Tapasztaltatok erszakot?
TOM KAULITZ: Persze, a nevelapnknak nha…
BILL KAULITZ: … gyakran baseball tvel s kutyval jtt rtnk. s minden reggel a buszon, gy bmultak rnkt az emberek, mint az rlnyekre. A lehet leggyorsabban ki akartam szabadulni onnan. Ezt nagyon vilgosan tudtam. Ez volt a mozgatrug minden tettnk mgtt. Egy nagyvrosba akartunk menni, lehetleg Berlinbe.
L’OFFICIEL HOMMES: Szinte mr klasszikus, ahogy Lou Reed and John Cale nekelte, ” There’s only one good thing about a small town, you know that you wanna get out. (Egyetlen j dolog van a kisvrosban, hogy tudod, ki akarsz trni onnan.)“
TOM KAULITZ: Abszolt. Ennl nagyobb vgyunk nem is lehetett volna. Ezrt lptnk fel minden htvgn zenekarknt, hrnevet akartunk szerezni, hogy aztn egy nap meglhessnk a zennkbl.
L’OFFICIEL HOMMES: Hogyan kpzeljk el a szerepek megoszlst kztetek?
BILL KAULITZ: A zenekart illeten, most Tom az, aki minden zenvel kapcsolatos dologgal trdik. Legyen sz a ksztsi folyamatrl a sajt Los Angeles-i stdinkban vagy egy l fellpsnkrl. n sokkal inkbb a vizulis dolgokkal trdm, intzem, hogy milyen interjkat akarjunk adni illetve kivel fotzzunk vagy forgassunk klipet.
TOM KAULITZ: A magnletben azt mondanm, hogy n vagyok a felelssgteljesebb s Bill az rzelem vezreltebb. Mindig nekem kell Billt szlltanom.
BILL KAULITZ: A ddnagyapnk mindig maga mell ltette Tomot s azt mondta, “Tom, ne hagyd Billt vezetni…”
MINDKETTEN: “… s mindig gyelj a pnzre!”
TOM KAULITZ: 104 ves lenne s vgig ezt mondta. Igazbl igaza van kicsit.
L’OFFICIEL HOMMES: Egyedl nem boldogulntok?
TOM KAULITZ: Nem, kiegsztjk egymst.
BILL KAULITZ: De azt el kell mondani, hogy Tom sokkal jobban fgg tlem.
TOM KAULITZ: Szerintem Bill csak magt ltatja ezzel.
BILL KAULITZ: Nem, ez gy van! Mg a bartaink is ezt mondjk.
TOM KAULITZ: Csak azrt mondjk, mert szerintk vicces.
BILL KAULITZ: Tnyleg nagyon aranyos. Semmit sem csinl nlklem. Ha elreplk pr napra New Yorkba, s leszllok, akkor rgtn van mr 20 zenetem Tomtl: “s? Jl utaztl? Kldj nekem fotkat! Legkzelebb veled tartok.”
TOM KAULITZ: Persze, mert aggdom, s most gy lltja be, hogy nem boldogulok nlkle. De nlam egy inkbb a nagy testvr szindrma.
BILL KAULITZ (nevet): Marhasg!
TOM KAULITZ: Mindig meg kellett vdenem, mikor meg akartk verni.
BILL KAULITZ: , mekkora hlyesg!
TOM KAULITZ: Elismerhetnd vgre!
L’OFFICIEL HOMMES: Mindig is az nmenedzsels hvei voltatok, tovbb felptettetek egy stdit Los Angelesben. Ez egyfajta szabadsg, de ugyanakkor nagy teher is.
BILL KAULITZ: Egyrtelmen. De Tommal mindig is nagy sznk volt. A Universalnl mr 13 vesen beltnk a lemezkiad rtekezleteire. 15 vesen gyakorlatilag egy nagy cget irnytottunk. Vannak gyvdeink, adtancsadink, menedzsereink, mind az alkalmazottaink, gy felelssged van. Persze, ez hihetetlenl fraszt is tud lenni, de ha valami rosszul alakul, akkor legalbb tudom, ki a hibs.
L’OFFICIEL HOMMES: Tbb vnyi turnzs utn Los Angelesbe kltzztetek. Krlek, mesljetek az els ottani benyomsaitokrl.
BILL KAULITZ: Los Angelesben az els idszakban azt gondoltuk: “Remek, nyaralunk!” De szmomra Los Angeles egy olyan vros inkbb, ahova azrt kltzl, hogy munka utn nyugodtan pihenhess.
TOM KAULITZ: Los Angelesben ez gy mkdik, hogy elmsz, tallkozol a bartaiddal, a bartok bartaival s aztn mindenki elszr elmondja a maga siker trtnett. Nincs mg egy olyan vros, amely ennyire siker orientlt. Vg nlkl neveket aggatnak egymsra.
BILL KAULITZ: sszejnnek, s elszr azon versenyeznek, hogy kinek van tbb Twitter kvetje, Facebook bartja vagy Instagram like-ja. Mi pedig mindig csak ltnk s azt gondoltuk, hogy remljk senki sem fog most hozznk szlni.
L’OFFICIEL HOMMES: Vizulis szempontbl hogyan inspirlt titeket a vros?
TOM KAULITZ: Nyilvnossg eltt mindig azt lltom, hogy a vros egyltaln nem volt rnk hatssal, de termszetesen teljesen mskpp kelsz fel ott. Mindennap st a nap, kk az g s plmafk vannak.
BILL KAULITZ: De Los Angeles nem egy divatos vros, ami engem nagyon zavar. Mindenki flip-flop papucsban, rvidnadrgban s trikban szaladgl. Egy id utn mr nem is trdsz azzal, hogyan nzel ki Los Angelesben. New York ilyen szempontbl sokkal inspirlbb.
L’OFFICIEL HOMMES: Nmetorszgban alapveten mg mindig butnak vagy felletesnek tartjk az olyan embereket, akiket rdekel a divat.
BILL KAULITZ: Pedig a divat nagyon fontos. Szmomra ez kz a kzben jr a zenvel. A divat hatssal van az emberekre. Szmomra mindig klnleges hangulatot jelent, mikor kitallok egy klst. De sosem szabadna ltztetni. Ezrt sem ltztetjk Georgot s Gustavot rlt ruhkba, mert az borzalmas nagy hlyesg lenne. Gustav leszarja a divatot.
TOM KAULITZ: s Georgnak is az a legfontosabb, hogy ne legyen tl hossz a felsje, mert klnben idegesti gitrozs kzben.
L’OFFICIEL HOMMES: A legjabb albumotokon kzel 6 vig dolgoztatok. Ez id alatt, hogyan vltozott a zentek?
TOM KAULITZ: Az album ksztse sorn sokat foglalkoztunk a hangzsok tervezsvel, a szintetiztorokkal s a klnbz effektekkel. Hogyan kszts egy szuper dalt, amiben basszusgitrr s dob van, perg hanggal, na, pldul ez iszonyatosan izgalmas volt s segtett neknk a tovbb lpsben. A kezdetektl fogva a magunk mdjn tanultunk meg mindent. Egyiknk sem tanult meg profin jtszani a hangszern, egyiknk sem tud kottbl jtszani. 7 vesen kaptam egy gitrt s halls illetve rzs alapjn jtszom. Gyakran az az rzsem, hogy azok a profik tl sokat tudnak. s nha ez a tuds akadlyt is jelenthet.
BILL KAULITZ: Ezrt trt ki nagyon gyorsan a divatbl a zene. A nmet zenszek hasonl hozzllst mutattak a ’80-as vek elejn. Dobosok, mint pldul a DAF-bl Robert Grl mondtk, “Persze, jrtunk a konzervatriumba, s most elfelejthetnk mindent.”
TOM KAULITZ: Igen, pontosan!! Tl technikss vltak egybknt.
BILL KAULITZ: Idkzben elkezdtem nektanrokhoz jrni, de az els ra utn mindig otthagytam ket. Olyan kezdett lenni, hogy “A sznpadon gy kell irnytanod magad, mint egy kartonlapot.” s aztn ott llsz s elgondolkozol: “Mi van? Egy jelmezben llok ott, A-bl B-be rohanglok, nem fogom magam gy irnytani, mint egy…”
MINDKETTEN: “… kartonlapot!”
L’OFFICIEL HOMMES: A divatban, s a divatfotzsban mostanban az a benyoms uralkodik, hogy az emberek elkezdtek egyre kevsb retuslni.
BILL KAULITZ: Igaz. Az emberek egyre tbbet s tbbet csinltk, de abba kell hagyni. Klnben mindannyian robotokk s mestersgess vlunk.
TOM KAULITZ: Az emberek gyakran azt gondoljk, hogy ez egy ellentmonds, amit mondunk, mivel az j albumunk nagyon elektronikus, s mr semmi tisztasg nincs benne. De egyltaln nem knnyebb szintetiztoron jtszani, mint gitron. s egy gitr nem szksgszeren termszetesebb, mint egy szintetiztor.
L’OFFICIEL HOMMES: Mg mindig van rajtatatok nyoms, hogy mindig a slgerlistk lny legyetek?
BILL KAULITZ: Ma mr sokkal nyugodtabbak vagyunk, ez mr a negyedik album.
TOM KAULITZ: Szmunkra inkbb sszessgben szmtanak a lists helyezsek. Szmomra a legfontosabb, hogy sokig dolgozhassunk az albummal. Nagyon sok energiba kerl neknk, gy a lehet leghosszabb ideig akarok profitlni belle.
A fordtsrt hatalmas ksznet illeti: Betty (http://www.tokio-h.com/)